Wij hebben een aantal veelgestelde vragen voor u op een rij gezet.
Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via nieuwgroenhoven@onsonderhoud.nl
Nieuw Groenhoven Fase 2
Algemene vragen
Het wekelijkse SpreekUur in de proefwoning stopt vanwege omdat Fase 1 is afgerond. Als Fase 2 van start gaat, dan gaat het SpreekUur weer van start. We houden u hierover op de hoogte.
De voorlopige planning: We willen in de zomer met leefbaarheid aan de slag. Daarna volgt de 70% fase waarin we de definitieve plannen aan u presenteren. U geeft dan ook aan of u wel of niet akkoord gaat met de plannen. Als 70% van u akkoord gaat, dan start de bezwaartermijn van 8 weken. Als we na die 8 weken de plannen mogen uitvoeren, wordt de werkvoorbereiding gedaan en worden de materialen besteld. In 2023 willen we dan starten met de werkzaamheden.
Daar waar nodig worden er ventilatieroosters in de kastdeur geplaatst.
De daken zijn te klein en/of hebben niet een goede ligging om alle woningen voldoende elektriciteit te leveren. Er is nu een Warmtekrachtkoppeling (WKK) installatie geplaatst die wel elke woning genoeg elektriciteit kan leveren. De WKK installatie levert per jaar zo’n 2.000 KWh elektriciteit. Dat is bijna even veel als wat 6 zonnepanelen aan elektriciteit opwekken.
Met een Sociaal Plan leggen verhuurder en huurders de rechten en plichten tijdens de werkzaamheden vast. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over voorzieningen, zoals een RustWoning. We stellen het Sociaal Plan samen op met de BewonersCommissie.
Leefbaarheid hofjes
Aankomende zomer kijken we graag samen met u naar de leefbaarheid van de woonblokken. Wanneer dit is, laten we nog aan u weten. We willen voor ieder woonblok kijken naar de binnen- en buitengalerijen, de portieken (als dit van toepassing is), de binnen- en geveltuinen. We gaan hierover graag met u in gesprek.
Financiële zaken
Ons Doel houdt de richtlijnen van Aedes en de Woonbond aan voor de berekening van uw huurverhoging. Aedes is de vereniging van woningcorporaties in Nederland. De Woonbond is een vereniging die opkomt voor de belangen van huurders. De huurverhoging hangt af van de oppervlakte van uw woning, het huidige energielabel van uw woning én de stap die uw woning maakt naar het nieuwe energielabel nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. De oppervlakte, energielabels en energielabelstappen verschillen per woning. Daarom verschilt de huurverhoging ook per woning. De vergoedingentabel vindt u op de website van de Woonbond (www.woonbond.nl/publicatie/
vergoedingentabel-verduurzaming).
De woningen hebben nu gemiddeld energielabel D. Na het uitvoeren van de EnergieMaatregelen verwachten we dat de woningen minimaal twee energielabel stappen vooruitgaan. Dit betekent dat uw woning energielabel A of B kan krijgen
Huishoudens die al recht hadden op toeslag, behouden dat recht als hun huurprijs door een huurverhoging boven deze grens raakt. Maar, over het deel van de huurprijs boven de huurtoeslaggrens (€763,47 in 2022) krijgen zij géén toeslag. Dat deel moeten zij volledig zelf betalen.
Voorbeeld:
• Oude kale huurprijs: €750,-
• Voorbeeld huurverhoging: €20,-
• Nieuwe kale huurprijs: €770,-
Dan ontvangt u:
Wel huurtoeslag over: €763,47
Geen huurtoeslag over: €6,53
Let op! In dit voorbeeld gebruiken we de huurtoeslaggrens van 2022.
Meer informatie kunt u vinden op www.woonbond.nl/beleid-belangen/
huurtoeslag/huurtoeslaggrens.
Kozijnen en ramen
Alle kozijnen die aan de buitengevels zitten worden vervangen. Ook worden de draaiende delen vervangen, zoals deuren en ramen. De voordeurkozijnen worden niet vervangen, alleen de drempel wordt aangepast. U krijgt wel een nieuwe voordeur. De kozijnen die aan de loggia’s en binnengangen zitten, worden niet vervangen. Hierbij worden de draaiende delen zoals deuren en ramen, wel vervangen. De kozijnen die niet worden vervangen, krijgen een opfrisbeurt. Er zijn veel verschillende woningen in de verschillende blokken. Op een later moment lichten we duidelijker toe wat het in uw situatie betekent.
Kunststof ramen met HR++ glas. De ramen die nu open kunnen, kunnen straks ook weer open. Deze ramen worden vervangen door draaikiepramen. Het vaste raam waar nu een klepraam boven zit, wordt ook vervangen door een draaikiepraam. Een draaikiepraam is een raam dat om twee assen kan draaien. Het raam kan verticaal draaien zoals een gewoon draairaam, maar kan ook horizontaal kiepen.
Ja, er komen ventilatieroosters in de ramen. Ventilatieroosters zijn nodig voor het goed werken van het mechanische ventilatiesysteem die in uw woning wordt aangebracht.
Meestal kan uw raambekleding blijven hangen. Heeft u uw raambekleding
vastgemaakt aan het kozijn? Dan kan deze niet worden teruggehangen. Samen kijken we of er een oplossing is. In het Sociaal Plan leest u er straks meer over.
Ja, u krijgt ook een nieuwe voordeur.
In de nieuwe voordeur zit geen kattenluik. We bekijken nu of we dit als betaalde optie aan kunnen bieden.
Heeft u nu een rottend kozijn waardoor er bijvoorbeeld lekkage ontstaat? Vraag dan om een reparatie via de website van Ons Doel, of bel het algemene telefoonnummer: 071 – 522 2025.
Vraaggestuurde mechanische ventilatie
De vraaggestuurde mechanische ventilatie ventileert automatisch wanneer dit nodig is. Vervuilde lucht wordt afgezogen en roosters zorgen voor toevoer van verse lucht. Dat is goed voor de luchtkwaliteit in uw woning. Bovendien is verse lucht ook drogere lucht. Droge lucht is sneller te verwarmen dan vochtige lucht en is beter voor uw gezondheid. Te veel vocht is ook schadelijk voor uw huis. Door goed te ventileren voert u het vocht af naar de buitenlucht. In de winter hoeft u het raam minder open te zetten, waardoor u ook minder warmte verliest.
Nee, dat kan niet. Deze maatregel maakt deel uit van het totale verduurzamingspakket van Ons Doel. Door goede ventilatie krijgt u
een beter binnenklimaat in de woning.
Nieuw Groenhoven Fase 1
Algemene vragen
Het wekelijkse SpreekUur in de proefwoning stopt vanwege omdat Fase 1 is afgerond. Als Fase 2 van start gaat, dan gaat het SpreekUur weer van start. We houden u hierover op de hoogte.
Natuurlijk! Als u graag een kopie wilt kunnen wij u deze toesturen. U kunt dit aan ons laten weten door te bellen of te mailen.
Wij hebben ook een filmpje gemaakt van de materialen. U kunt deze bekijken via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=JmY7ONFPRgI
Elektrisch koken
Ja, dat kan. Wij plaatsen bij alle bewoners een aansluiting voor elektrisch koken in de meterkast. Daarnaast bieden wij aan om gratis een aansluiting naar uw keuken te maken. Wij brengen dan een loze leiding van uw meterkast naar de keuken. U mag dus zelf kiezen of u dit wilt en kunt dit aan ons doorgeven tijdens het UitvoerdersGesprek.
Let op: de kosten voor een nieuwe kookplaat en een eventuele nieuwe pannenset zijn voor u.
Ja, dit kan. Als u er ook een wil kopen, dan zijn Amica, Inventum en Beko merken die dit soort fornuizen verkopen. U kunt een kijkje nemen naar hun aanbod via hun eigen website of bijvoorbeeld via leveranciers als Bol.com of CoolBlue.nl.
Neem voor de zekerheid altijd eerst contact op met de leverancier om af te stemmen of het de aansluiting in uw kueken en vermogen van uw meterkast overeenkomt met die van het fornuis.
Let bij aanschaffen van uw elektrische kooktoestel (of fornuis) erop dat deze:
- maximaal 7400 Watt, 7,4 kW verbruikt,
- dat deze een 5-polige Perilex-stekker heeft en
- geschikt is voor een 2 x 1 fase-aansluiting.
Let op! Een elektrisch kookfornuis met oven of grote kookstellen (bijv. 5 pits) met een 3 fasen- aansluiting passen niet op de groepen die wij nu aanbrengen in de meterkast. Wanneer u graag zo’n zwaarder toestel wilt gebruiken, mag u zelf door een erkende elektricien de groepen in de meterkast hiervoor laten verzwaren.
U kunt dit aan ons doorgeven door ons te bellen of een e-mail te sturen. U kunt dit ook bij ons aangeven als we bij u langskomen voor het UitvoerdersGesprek.
Let dan op: voor inductieplaten heb je soms nieuwe pannen nodig. Dit komt omdat niet alle pannen geschikt zijn voor inductie geleiding van de plaat naar de pan. Om te controleren of jouw pannen geschikt zijn voor je nieuwe plaat hoef je alleen te kijken of de pannen magnetische geleiding hebben.
Tip: gooi hem niet weg, maar breng hem naar de kringloopwinkel of doe er je buurman/vrouw, die nog op gas kookt, een plezier mee!
Nadat Liander bij u de gasmeter heeft verwijderd, kunt u uw gascontract opzeggen bij uw energieleverancier. LET OP: Dit gebeurt niet automatisch. Doe dit zo snel mogelijk na het verwijderen van de gasmeter, zodat u deze kosten direct gaat besparen.
Planning werkzaamheden
Dat klopt. De planning voor uw woning krijgt u tijdens het UitvoerdersGesprek van ons. Wij werken de globale planning die in de map staat verder uit als wij de 70% akkoord binnen hebben en de werkzaamheden doorgaan.
De werkzaamheden van fase 1 beginnen in juni. We starten bij blok 4 en gaan dan door naar blok 5. Blokken 1, 2 en 3 zijn volgend jaar (2021) aan de beurt.
Wij zijn samen met Ons Doel en de KlankbordGroep nog druk bezig met het maken van de plannen. Als de plannen bekend zijn ontvangt u van ons meer informatie hierover die u in uw BewonersMap kunt stoppen. Ook voor de plannen van fase 2 geldt dat ze alleen door mogen gaan als minimaal 70% van de bewoners akkoord gaat.
Ons Doel ontving veel klachten over de verwarmingsinstallaties van bewoners. De oude installaties werken niet goed meer en moeten daarom zo snel mogelijk vernieuwd worden.
Centrale verwarming en warm tapwater
Dit verschilt per woning. In de insteekhoes in uw BewonersMap vindt u een plattegrond. Hierop staat aangegeven waar de warmte-unit bij u komt te hangen.
Nee, maar deze bieden wij wel aan als betaalde optie. Dit kost € 200,-. U kunt hier dus nog even over nadenken. Wij vragen tijdens het UitvoerdersGesprek of u dit wilt of niet.
Helaas staat de warmte-unit op de verkeerde plek getekend in uw plattegrond. Onze excuses hiervoor. De warmte-unit komt niet in uw slaapkamer. Hij komt bij u aan de andere kant van het wandje, dus in de kast. U ontvangt van ons een nieuw plattegrond.
Als u voor de thermostaat kiest (betaalde optie) dan krijgt u een Honeywell draaithermostaat.
Handig om te weten: deze thermostaat heeft een nachtstand.
WarmteKrachtKoppeling
U vindt uw EAN-code op uw energiefactuur, door deze op te zoeken op de volgende website: https://www.eancodeboek.nl of door te bellen naar uw netbeheerder. Het kan zijn dat u twee EAN-codes vindt. Wij hebben de EAN-code voor elektriciteit/EAN-code aansluiting nodig om uw slimme meter uit te kunnen lezen. Kunt u uw EAN-code nergens vinden? Bel of mail ons gerust.
Nee, u mag dit zelf kiezen. Als u een slimme meter accepteert kunnen wij uw meterstanden nauwkeurig uitlezen. Dit is handig wanneer u bijvoorbeeld minder dan 2000 kWh per jaar verbruikt (de hoeveelheid die de WarmteKrachtKoppeling u levert). U krijgt dan een terugleververgoeding van uw energieleverancier.
Als u de slimme meter accepteert, vragen wij u uiterlijk 1 mei uw Mandaat (te vinden in de insteekhoes van uw BewonersMap) in te leveren in de proefwoning.
Eerder heeft u een mandaat ondertekend
dat Cheappower4u uw meter kan aflezen.
De BewonersCommissie heeft een verzoek
ingediend om het mandaat in te trekken. Het
mandaat is vanaf 1 november 2022 niet meer
van toepassing.
Als u een slimme meter heeft kunt u een terugleververgoeding krijgen van uw energieleverancier.
Financiële zaken
Ons Doel is gestopt met het innen van de € 46,- die u per maand betaalde voor de werkzaamheden van Fase 1 (de WKK-installatie). Van de huurcommissie mocht Ons Doel dit bedrag niet op deze manier, als servicekosten, in rekening brengen. U krijgt de betaalde kosten terug.
Wat betekent dit precies?
- U betaalt vanaf 1 oktober geen € 46,- per maand meer;
- De automatische incasso via Ons Doel stopt vanzelf. U hoeft daar niets voor te doen. Let erop dat als u dit zelf overboekt, u dit stopzet;
- U krijgt het bedrag terug dat u vanaf december 2020 betaald heeft. U krijgt dus de geleverde elektriciteit over deze periode gratis van Ons Doel (2.000 kWh/jaar).
De levering van elektriciteit gaat voorlopig gewoon door zonder kosten. Voor de toekomst vindt Ons Doel het redelijk om te onderzoeken of er toch een bedrag voor de elektra in rekening gebracht kan worden, binnen de wettelijke kaders. Daar betrekt Ons Doel de BewonersCommissie. U wordt hier verder door Ons Doel over geïnformeerd.